Hur jag fäster trådar

Jag är en sådan där som hatar att fästa trådar!! Så enklast möjligt är min ”cup of tea”.

Jag vet inte om det är nåt som finns nåt namn för men jag gör som nedan, nu visar jag på skarvad tråd men vanliga trådbyten är samma. Jag fäster i samma färg som jag har ”fästtråd” så det inte syns. Än har jag inte råkat ut för lossnande trådar.

IMG_0948

Här har vi då två trådar som ska fästas….

 

IMG_0949

Jag väljer den färg att fästa i som tråden har, som jag ska fästa. Jag trär här på ”höjden” då elasticiteten i sidled bör behållas. Jag trär i 2-3 av 4 trådar i bågarna.

 

IMG_0950

Här har jag vänt fästningen. Jag ser till att det är en tråd som ”låser” så att fästningen inte löper tillbaka utan att det finns en tråd som låser, annars låter jag nålen gå tillbaka, helst inne i garnet från föregående invävning.

IMG_0951

Lite suddig bild men ni ser kanske ändå.

IMG_0952

Relativt osynlig fästning, här i mosstickning, och framför allt effektiv

Frågor på detta kan mailas till VideHexan….

Kommentera

