En anledning till varför jag älskar ull!

Igår när jag skulle en sväng till affären så kom jag på att jag skulle stänga in kalkonerna. Tuppen Göran ansåg att han skulle sitta på staketet in till hönsen och sova, medan jag ansåg att han skulle gå in till sin fru.
Göran satt bara och ”gobbel-gobbel-gobbel” åt mig när jag försökte argumentera ner honom så jag fick ta en pinne och putta ner honom. Det var då det hände…

Iklädd foppatofflor och raggsockar trampade jag ner i en vattenpöl och blev blöt om halva högerfoten!
Jag tog av tofflan, kramade ur vattnet ur min ullsocka och tog  på den igen. Jag fick in Göran och åkte till affären.

Trots att ullsockan var blöt så var den inte kall! Det kändes inte ens att den var blöt efter att jag hade kramat ur vattnet ur den! Det är detta som är en av de stora skillnaderna mellan ullsockor och icke-ullsockor. Ullsockor håller värmen fast de är blöta!

Mina barn kan komma hem från friluftsdagar och ha blöta sockor, men de fryser inte!! Medan kompisarna fryser i sina ”köpesockor”. Fast jag inte har några ordentliga vinterkängor så fryser jag ytterst sällan i mina ullsockor. När jag är ute med hunden kan jag gå i gympadojor i -10 grader och bara jag har ullsockor så fryser jag inte…

På kvällarna när jag ska sova och har kalla fötter…. på med ullsockor och en halvtimme senare måste jag ta av dom igen för jag har fått upp värmen!
Ullsockor är underskattade å det grövsta!!

sockor

Tårna i högersockan är något mörkare än vänstersockan, just för att den är våt. Inget jag märkte av när jag var i affären i min blöta socka….

Kommentera

