En stjärna till Ian


Ian blev så kär i stjärnan jag gjorde sist, som Totte la vantarna på… Så jag gjorde en till honom i samma garn som mössan….
Den blev mycket mindre men sööööt…

* * *

Mönster på svenska
Orginalmönster Shh I’m counting

Fm = Fast maska
Fm2ihop = Virka ihop två fasta maskor.

2 lm
Varv 1: 5 fm i andra lm från virknålen. Slut varvet med sm, (5 fm)
(Alt varv 1: magisk ring med 5 maskor)
Varv 2: 1 lm, 2 fm i varje fm varvet runt, slut varvet med sm, (10fm)
Varv 3: 1 lm, *1fm, 2 fm i nästa fm* upprepa varvet runt, slut varvet med sm, (15fm)
Varv 4: 1 lm, *2 fm, 2 fm i nästa fm * upprepa varvet runt, slut varvet med sm (20fm)
Varv 5: 1 lm, *1fm, 2 fm i nästa fm* upprepa varvet runt, slut varvet med sm (30fm)

Första “taggen”:
Varv 1: 1 lm, 6 fm
Varv 2: 1 lm, 6 fm
Varv 3: 1 lm, fm2ihop, 2 fm, fm2ihop (4fm)
Varv 4: 1 lm, 4 fm
Varv 5: 1 lm, fm2ihop 2 ggr (2fm)
Varv 6: 1 lm, fm2ihop, ta av tråden

Andra “taggen”:
Varv 1: Fäst garnet i föregående tags sista maska. (Dra upp en maska, 1 lm , fm i samma maska). 5 fm.
Varv 2: 1 lm, 6 fm
Varv 3: 1 lm, fm2ihop, 2 fm, fm2ihop (4fm)
Varv 4: 1 lm, 4 fm
Varv 5: 1 lm, fm2ihop 2 ggr (2fm)
Varv 6: 1 lm, fm2ihop, ta av tråden

Upprepa andra taggen 3 ggr till, ta inte av tråden på sista taggen. 1 lm och sedan ett helt varv med fasta maskor, slut varvet i första maskan med smygmaska.
När du har gjort 2 stjärnhalvor, syr du ögon på en av dem och syr ihop dem med kaststygn, fyll med fiberfyllning allt efter som.

10 thoughts on “En stjärna till Ian

  1. tack! såg en stjärna på en bild och sökte febrilt efter mönster, hittade tills slut hit. Har börjat på min första stjärna, lättplätt att förstå:)

    Gilla

  2. Hej . jag får 6 taggar när jag gör detta mönster men ser på din bild att du får 5 .
    är det fel på mönstret eller mig ?

    Gilla

  3. Jag får också sex taggar och jag har sex fasta maskor på den första sedan när man virkar i den första taggens sista maska och lägger upp fem fasta maskor så blir det sex taggar. Men det blir lika fint ändå. 🙂

    Tack för mönstret!
    /Amanda

    Gilla

  4. Hej! Rent matematiskt stämmer det inte att man ska börja nästa tagg i samma som den sista – det är 30 fm vilket betyder att alla taggar behöver 6 ”maskutrymmen” var och de får de inte om man börjar i den tidigare taggens sista maskhål. Jag gör lm i den tidigare taggens sista maskhål men börjar fm i maskan efter. Då får man fem taggar!

    Något måste ha blivit missförstått.

    Mvh

    Sarah

    Gilla

Kommentera

